Vi var overbevist om, at vi havde fat i den rigtige mand, da vi talte med Bygman. Hurtigt tilbud og hurtig opstart. Det var ikke det billigste, men det virkede troværdigt, og der blev lovet en aflevering hurtigt efter. Vi har betalt kr. 190.000,- for arbejdet, og vi understregede at vi ikke var interesseret i at prutte om prisen. Det vigtigste var at resultatet blev 100% i orden. Desværre gik arbejdet helt skævt. Arbejdet blev udført af ufaglærte arbejdere, som ingen kendskab har til danske normer for brolægning. Mestertilsynet var meget mangelfuldt, og det var svært at kommunikere direkte med de Polske arbejdere. Dertil var der 10 forskellige involveret i projektet, så de aftaler der blev indgået blev tabt undervejs. Og arbejdet blev først færdigt 2 måneder for sent.
Vi fik lagt store fliser på 90x90 med Corten stålkanter. Der blev ikke anvendt det rigtige værktøj, hvilke resulterer i at stort set alle fliser tander mellem 0,5 og 1 cm. Fliserne på 180kg blev forsøgt lagt i hånden og uden lift eller hejs, hvilket har givet et usædvanligt ujævnt resultat. Man har prøvet at rette lidt på må og få, men problemet kan ikke løses uden at tage det hele op igen. Og det er ”meget svært”. Vi har fået en sang fra de varme lande om, at man ikke bare kan løfte en flise her og der, så det ikke kan laves anderledes.
Her er i punktform det der er lavet utilfredsstillende ud over ovenstående:
- Vi har investeret i en rende til afvanding, men alt vandet ligger fint ved siden af, da der er bagfald. Først blev der monteret én som ikke tålte bilkørsel. Det måtte vi selv påpege. Den blev skiftet, men er nu sunket 1 cm, da der ikke er blevet støbt under
- Fliser ved affaldsstativ er forsøgt rettet op, da det var i forkert højde. Man har så hævet den ene flise, som nu gør at der er en stor lunke på midten.
- Et enkelt sted har flisen være alt for højt oppe. Det er løst ved at slibe hjørnet af.
- Nogle fliser er blevet lagt, hvor der er slået en flig af, men man forsøgte at skjule det med sand. Disse er dog skiftet, men går den så går den.
- Fliserne er blevet skåret til oven på nylagte fliser og alt var efterladt fyld med slam.
- Der er muret trappetrin op med bagfald og pudsen falder af.
- Vægge er fyldt med betonrester, hvor der er støbt
- Der er allerede fliser som vipper eller er sunket i hjulsporet fra vores bil
- Vores kloak blev fyldt op med grus 2 gange, hvor man selv forsøgte at rense den. 3. gang betalte vi en slamsuger for at ordne det én gang for alle.
- Bede manglede efter vores mening at blive genopfyldt med muldjord efter, der var gravet ud til Corten kanter, men det var ikke med i prisen at reetablere efter udgravning.
Det skal siges at Bygman har forsøgt at rette de mangler, der har været, men det er simpelthen ikke muligt, at rette det dårligt udførte arbejde til en rimelig stand. Der har ikke været et rimeligt mestertilsyn undervejs, som ellers ville have fanget mange af de mangler, som vi selv har måtte påpege. Opgaven med de store fliser har været for stor en mundfuld, og specielt manglen på de rette maskiner har umuliggjort opgaven. Nu har vi opgivet og må leve med resultatet, men vi ærgrer os hver eneste dag, når vi er ved at falde over fliserne.
Vi holdt undervejs penge tilbage pga. den dårlige kvalitet, som vi ønskede at få rettet. Dette resulterede i en halvtruende besked om at ”Dem der har arbejdet på projektet, vil gerne have deres løn. Skal jeg sende dem forbi?” Nu har vi modvilligt betalt alligevel.
Her er et par gode råd til Jer som skal have udført arbejder:
Sørg for at aftale at basisbeskrivelser for branchen er gældende. F.eks. NOVA TJEK fra Danske Anlægsgartnere. Sørg for selv at læse dem, så I er sikre på at de bliver overholdt. Det er sjovere at finde ud af at underlaget er lavet forkert før fliserne bliver lagt. Få hjælp med tilsyn og aflevering fra en fagmand. Håndværkere har det med den gamle fortælling om ”at det retter sig med årene”.
Vi har intet imod udenlandsk arbejdskraft, men kræv at der er en dansktalende medarbejder på opgaven dagligt, og skriv aftalerne ned. Specielt udenlandsk arbejdskraft er svære at lave aftaler med.
Christian Givet for opgaven:
Brolægning
Besvarelse fra Bygman ApS
Jeg besvarer normalt ikke anmeldelser, fordi alle plejer at være positive og gode. Men jeg vil alligevel svare her, fordi du skriver mange usande ting. Jeg har ikke postuleret at noget bliver bedre med årene eller arbejdet langsomt. Tværtimod har vi været meget løsningsorienterede og tilstede. Jeg har allerede i starten af projektet frarådet fliser på 90x90x10. Flisen vejer alene 185kg og er svær at håndtere, men kan også være svær at placere og tilrette. En anerkendt producent som IBF har bekræftet, at så store fliser kommer med tolerancer, og man derfor må forvente forskelligheder. Det står også i det fagblad, som jeg sendte. En smed har også været forbi og lavet et smedjearbejde med cortenstål, som flot afslutning på arbejdet. Bede skulle ikke fyldes op med jord, men med kakaoflis, som også blev købt og udført. Mine folk er udenlandske, flittige og høflige på bedste sproglige maner. Jeg fører selv tilsyn og hjælper. Det siger alle de andre anmeldelser også, og jeg kan ikke genkende det billede du tegner. Undervejs skulle vi grave tomrør ned i den ellers nye bund af stabilgrus på kryds og tværs, og det gjorde vi gerne uden beklagelser, selvom det var et stort og ødelæggende arbejde. Uden at gå i detaljer, så kan man desværre ikke arbejde lige godt med alle, og det var nok sådan det var her. Jeg har mange andre kunder, som er glade og tilfredse, og som jeg vender tilbage til eller som anbefaler os.